HTML

Érettségi 2010

Alakítsd át képzeletedben ezeket az anyagokat! Olvasd úgy, mintha palackpostát kaptál volna, igen, Te... Egy másik, határtalan világból. Olvasd az újdonság, az érdeklődés, az osztatlan figyelem erejével!

Friss topikok

Linkblog

Középkor - vázlatosan, egyes műfajok bővebben

2010.06.03. 11:35 Kautnik

  Középkor az európai és a magyar irodalomban

 

Kortársak az európai irodalomban

Ókeresztény irodalom

Aurelius Ambrozius

(Szent Ambrus)

340-397

Himnusz szent vértanúk ünnepére

Szent Jeromos

340-419

Bibliafordítás

A híres férfiakról

Augustinus

354-430

Vallomások

Lovagkor – egyházi költészet

Pierre Abelard

1079-1142

Szombatesti himnusz

Assissi Szent Ferenc

1182-1226

Naphimnusz

Celánói Tamás

1190-1253

Ének az utolsó ítéletről (dies irrae)

Jacopone da Todi

1236-1306

Stabat Mater

Lovagkor – népi irodalom

francia-angol lovageposz

12. sz.

Roland-ének

germán mondakör

12. sz.

Niebelung-mondakör

kelta mondakör

Gottfried vonb Strassburg

12. sz.

Trisztán és Izolda

vándordiákok

13. sz.

Carmina Burana

Lovagkor – egyéni alkotók

Walter von der Vogelweide

1170-1230

Ó jaj, hogy eltűnt minden

A hársfáknak csendes árnyán

Dante Alighieri

1265-1321

Vita nuova

Isteni színjáték

Francois Villon

1431-1463

Kis Testamentum

Nagy Testamentum

Ballada a vastag Margot-ról

A felakasztását váró Villon négy sora

 

Kortársak, műfajok a magyar irodalomban

 

I. Egyházi irodalom kedvelt középkori műfajai

 

  1. Legendák (lat. olvasandó)

a)      Cél: a szerzetesek lelki épülése. A honfoglalás korában még nincsenek magyar nyelvű legendák.

b)      Tartalmi szempontból

·        Egyrészt a mesével vagy a mondával rokon.

·        Másrészt egy ember szenttéavatásához szükséges dokumentumok gyűjteménye. Ehhez szükséges volt az alábbi három szempont megvalósulása, tehát ezek meghat. a legenda tartalmát:

§         Egy erény hősi fokon való gyakorlása

§         Csodás események éltében és sírjánál

§         A kialakuló népi tiszetelet

c)      Története: a keresztény fantáziára alapuló művek (apokrifek) és az aktuális      kultúrtörténeti hatások keveredése. Hagiográfia: a szentek élettörténetéhez kapcsolódó irodalmi műveket vizsgáló tudományág.

    • I-II. sz. feljegyzések a vértanúk életéről és szenvedéseitről.
    • III-IV. sz vita: élettörténet: az irodalmi eszközök beszivárgása: cselekményesség, érzelmi hatások.
      • Szent Jeromos: Legendárium
      • Rufinus: Vitae partum
    • XI-XI. sz. keveredés a népi és a lovagi költ. elemeivel
    • XII. sz. Jacobus de Vorogne: Legenda aurea
    • XIII. sz. Assissi Szt. Ferenc életéről szól a Fioretti:
      • Umbriai nemzeti nyelven
      • A reneszánsz novella cselekményessége jellemzi.
    • A barokkban a jezsuita iskoladrámák tartalmaznak legendákat.

d)      Középkori latin nyelvű magyar legendák:

·        Szent Mór legendája 1060 körül keletkezett két magyarországi lengyel remetéről, Szent Andrásról és Benedekről.

·        Szent-Gellért legendája 1083 körül keletkezett.

·        Szent István-legendák:

·        1077 nagyobb legenda: a szenttéavatás érdekében kegyes, jámbor uralkodónak mutatja be.

·        1095 után  kisebb legenda: reális képet ad a kemény kezű, hittérítő királyról.

·        1095 után a Hartvik-féle legenda már beszámol a szenttéavatásról, valamint a Szentkorona történetéről.

·        1100 körül Szent Imre herceg legendája

·        XII-XIII. sz. Szent László legenda

§         életének egyházi feldolgozása csak szenttéavatása után -1192- indulhatott meg, mely kb. 100 évvel halála után -1095- következett be. Addig László király emlékét leginkább a néphit őrizte.

e)      Középkori magyar nyelvű legendák:

·        1340 körül Jókai-kódex: Szent Ferenc-legendák. (Az első magyar nyelvű könyv)

·        XIV. sz. elején fordították, 1510-ben másolta Ráskai Lea Szent Margit legendáit.

 

  1. Prédikációk:
    • Halotti beszéd, 1770-ben fedezték fel, Pray-kódexben található.

§         Az első magyar vers, az Ómagyar Mária-siralom a Lőveni kódexben található, 1922-ben fedezték fel.

    • XV. sz. Temesvári Pelbárt (latin nyelven írott népszerű prédikációi.)
    • 1527-ből származó Érdy-kódex tartalmazza a Karthauzi névtelen prédikációit.

 

II. A világi irodalom középkori műfajai

 

1. Királytükör:

    • 1020 k. Szent István intelmei Imre herceghez.

 

2. Geszták (lat. res gestae=viselt dolgok, cselekdetek)

    • A  világi történetírása műfaja,
    • A régmúltat legendaszerűen mutatja be
    • Ez a történetírói műfaj áll legközelebb az irodalomhoz
    • Eredete: a római történetírói műfaj: Lívius: Gesta Romanorum ab urbe condita

a)      1200 körül Anonymus Gesta Hungarorum. III. Béla király jegyzője, P. dictus magister

·        Célja: Mayarország királyainak és főnemeseinek eredetét elmondani, hogy azt ne a regősök csacska meséiből kelljen megtudni.

·        A magyarokat a szkítákkal, az őshazát Szkítiával azonosítja.

·        A honfoglaló Árpád fő ellenfele a Kárpát-medencét bitorló Salán bolgár fejedelem.

b)      1283 k. Kézai Simon Gesta Hungarorum. Kun László udvari papja.

·        Célja: a hun-magyar rokonság bizonyítása. E műből származik a származik a csodaszarvas-monda.

§         Arany János dolgozta fel Rege a csodaszervsról ill. Buda halála c. elbeszélőp költeményében.

3. Krónikák (gör. kronosz=idő)

·        Az egyházi és világi történetírás által egyaránt használt műfaj.

·        A világ eseményeit időrendi sorrendben tárgyaló és kommentáló műfaj.

·        Az ókori Rómában alakult ki (Tacitus)

§         Az Annaleseknél (évkönyveknél) tartalmilag kötetlenebbül meséli el, színezi ki az eseményeket.

a)      XIV. sz. Képes krónika, melyet Kálti Márk kompilálta (állított össze). Nagy Lajos (1342-1382) számára készült.

·       A krónika 147 színes képpel van díszítve.

·       Szent László híres mondáját tartalmazza, melyben megment egy magyarlányt egy kun vitéztől.

b)      XIV. sz. Magyar-Anju Legendárium

 

III. A középkori művészet maradványai, továbbélése

·        Építészet: Ják, Salamon-torony Visegrádon,

·        Zene: Wagner, Orff, Bartók: Rege a csodaszarvasról, Kodály: Psalmus Hungaricus

·        Szobrászat: Kolozsvári-testvérek, Szt. László-herma

·        Festészet: M.S. mester, táblaképfestészet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A középkori társművészetek

 

Képzőművészet:

Román stílus: 1000-1250 között – jellemzői: vastag, erődszerű falak;vaskos, zömök pillérek; kis, lőrésszerű ablakok – pl.: poitiers-i, arles-i, speyeri, wormsi és mainzi dómok.

Gótika: 1250-1400 között – jellemzői: magasbatörő, csúcsíves formák; oszloperdő; csipkeszerűen áttört falak; nagy, színes üvegablakok; hármas kapuzat stb. – pl. reimsi dóm, kölni dóm, chartres-i székesegyház, párizsi Notre Dame.

Zene:

Gregorián: középkor hivatalos zenéje, egyszólamú egyházi ének; Trubadúr-ének: megjelenik a többszólamúság.

 

 

A középkori színjátszás

 

  1. A középkori színjátszás kialakulása:
  • A templomi miséből alakult ki a XI. sz. tájékán a nemzeti nyelvű liturgikus játékok megjelentésével.
  • Később színhelye a templomból átvándorolt a templomtérre, majd a városi terekre, utcákra.
  • Végül szervezése is átkerült az egyház rendezéséből a céhek kezébe.
  1. A középkori színjátszás jellemző drámai műfajai:
  • Misztériumjáték: Középkori színjátéktípus, mely teljes bibliai jeleneteket visz színpadra, monumentális formában. Napokon, heteken keresztül játszották, több-száz szereplővel.
  • Mirákulum: Keresztény szentek életét, tetteit, szenvedéseit és mártírhalálát feldolgozó középkori színjátéktípus. Középpontjában valamilyen csodás tett vagy csodás esemény áll.
  • Moralitás: Erényeket és bűnöket megtestesítő allegorikus alakok dialógusa.
  • Passiójáték: Jézus Krisztus kínszenvedéseit és kereszthalálát színpadra vivő középkori színjátéktípus.
  • Farce: Rövid, vásári bohózat. Kezdetben misztériumjátékok, moralitások betétjeleneteként funkcionált, később önálló műfajjá lett.
  1. Színpadtípusok:
  • Processziós színpad: Minden bibliai jelenetnek külön színpada volt, egymás mellé felállítva, és a közönség színpadtól színpadig sétálva nézte végig az előadást.
  • Kocsi-színpad: Gördülő szekerekre szerelt színpadok, melyeket az egy helyben álló nézők előtt gördítenek végig.
  • Szimultán színpad: Egy hatalmas, rendkívül széles színpad, melyen egymás fölött, alatt, mellett helyezik el a különböző jeleneteket.
  1. A színpadi előadás főbb jellemzői:
  • Jellemző a naturalista előadásmód – különösen a kínzások színpadi megjelenítése kedvelt.
  • Nincs hármas egység: nagy horizontokat fog át, rengeteg helyszínt és történelmi helyzetet mutat meg.
  • Hiányzik a drámai sűrítés, kiélezett konfliktusok, hangulati egység jellemzi.

 


 

Műfajpéldatár

 

líra

dráma

epika

 

Himnusz:

Szent Ambrus: Himnusz a szent vértanúk ünnepére

Assissi Szent Ferenc: Naphimnusz

 

Elégia:

Walter von der Vogelweide:Ó jaj, hogy eltűnt minden

 

Planctus:

ÓMS

Jacopone da Todi: Stabat Mater

 

 

 

 

 

 

Moralitás Akárki

 

Mirákulum

 

Emberiségköltemény:

Dante: Isteni színjáték

 

Prédikáció:

Halotti beszéd

Karthausi névtelen

Temesvári Pelbárt

 

Királytükör:

Szent István intelmei Imre herceghez

 

Gesta:

Anonymus: Gesta Hungarorum

 

Krónika:

Kálti Márk: Képes krónika

 

Legenda:

Jacobus de Voraigne: legenda aurea

Margit-legenda

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sztg0600.blog.hu/api/trackback/id/tr932053041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása