15. Témakör: A kortárs irodalomból
Tétel: Pilinszky János lírája
„Költő vagyok és katolikus.”
Élete: (1921-1981)
- Budapesten született, értelmiségi családban
- Édesapja, Pilinszky János mérnöknek készült, de végül jogot végzett, postatisztviselő lett
- Édesanyja: Batiz Veronika – postai tisztviselő
- Törékeny, érzékeny fiú volt – nagynénjei támogatták – egyikük apácafőnöknő volt, a magyarországi szervita rend megalapítója
- Budapesti piarista gimnáziumban érettségizett
- Pesti egyetem – joghallgató; majd magyar és olasz irodalmat és művészettörténetet hallgatott, de diplomát nem szerzett
- Bölcsészkari tanulmányai végén megkapta az egyetemi végbizonyítványt, doktori szigorlatra készült (1944), de a háború miatt vizsgáit nem tehette le.
- 1941-1944 a Szent István Társulat hetilapjának, az Életnek a segédszerkesztője
- 1938 óta jelennek meg versei különböző folyóiratokban (Napkelet, Vigilia)
- 1944 őszén behívták katonának – németországi Harbach nevű faluba vezényelték, emellett szolgált még: Frankfurt, Wiesbaden) – megismerte a fasizmus szörnyűségeit, a koncentrációs lágerek borzalmait – a háború során szerzett élményei nagy hatással voltak rá
- 1945 novemberében jöhetett haza Magyarországra
- Ritkán írt, verseit közölte: Újhold, Vigilia, Válasz, Magyarok – folyóiratok
- 1949 után politikai-világnézeti okok miatt kiszorították az irodalmi életből, verseket nem publikálhatott
- Verses meséket írt – Aranymadár (1957)
- 1955-ben polgári házasságot kötött Márkus Annával (festőművész, díszlettervező) – ő illusztrálta a költő Aranymadár című művét
- Pár hónapig voltak együtt, felesége 1956 óta Párizsban él
- 1957-től az Új Ember című katolikus hetilap belső munkatársa lett: tárcákat, kritikákat, esszéket tett közzé benne
- 1959 – Harmadnapon című verseskötete jelent meg – 12 év (1946-1958) költői termését fogja össze a könyvben közzétett 33 vers (pl.:Apokrif; Harmadnapon)
- 60-as évektől szabadabbá vált –utazgatott – Párizs, Amerika, Anglia
- Költői világának középpontjában a koncentrációs táborokról szerzett nyomasztó tapasztalatai álltak – (1964) Rekviem „fimnovella”; Sötét mennyország = KZ-oratórium
- 1970 – Nagyvárosi ikonok –első nagy alkotói korszakát zárja le; gyűjteményes kötet; 30 év (1940-1970) lírai termését tartalmazza; nagy sikert hozott
- Összegyűjtött verseinek új alkotásokat magában foglaló, utolsó egysége, a Nagyvárosi ikonok mindössze 15 költeményből áll. 10 év alatt (1959-1970) rendkívül szegényes ez a termés – Pilinszky már-már a végleges elhallgatás küszöbére sodródott
- Utolsó versei – újfajta versszerkezet – lírai átalakulás – a költemények egyre rövidebbek (1-2 soros is van), szűkszavúbbak, tömörebbek, vázlatosak, töredékesek
- 1970-es évek – „versömlés” egymás után jelentek meg verseskötetei: Szálkák (1972); Végkifejlet (1974); Kráter (1976)
- Ugyanúgy rövid, tömör, nehezen érthető versszerkesztés jellemzi ezeket a verseket; elvontak, rejtelmesek
- Utolsó éveiben tele volt tervekkel – önéletrajzi regényt készült írni, filmet szeretett volna rendezni, operaszerzésre is gondolt
- Tele volt zaklatottsággal, nyugtalansággal
- „menekült” Pestről, sokat utazott vidékre (Sopron, Törőcsik Mari házában; Velemben)
- Székesfehérváron lakást bérelt magának 1980-ban
- Ebben az évben feleségül vette a francia Ingrid Ficheux-t, aki Bp.-en zenét tanult (egyházi házasság)
- Szép. Harmonikus időszak előtt állt, de váratlanul 1981. május 27-én Bp-en meghalt.
Trapéz és korlát
Legelső verseskötete
1946 májusában jelent meg
19 verset tartalmaz, melyek 1941 és 1946 között keletkeztek
a verseket ciklusba rendezte:
1. ciklus: Halak a hálóban:
o Te győzz le
o Éjféli fürdés
o Halak a hálóban
o Távozó sereg
o Magamhoz
Halak a hálóban
Csillaghálóban hányódunk
partravont halak,
szánk a semmiségbe tátog,
száraz űrt harap.
Suttogón hiába hív az
elveszett elem,
szúró kövek, kavicsok közt
fuldokolva kell
egymás ellen élnünk-halnunk!
Szívünk megremeg.
Vergődésünk testvérünket
sebzi, fojtja meg.
Egymást túlkiáltó szónkra
visszhang sem felel;
öldökölnünk és csatáznunk
nincs miért, de kell.
Bűnhődünk, de bűnhődésünk
mégse büntetés,
nem válthat ki poklainkból
semmi szenvedés.
Roppant hálóban hányódunk
s éjfélkor talán
étek leszünk egy hatalmas
halász asztalán.
2. ciklus: Trapéz és korlát:
Halak a hálóban Csillaghálóban hányódunk |
o Őszi vázlat
o Stigma
o Tilos csillagon
o Gyász
o Trapéz és korlát
o Téli ég alatt
3. ciklus: Miféle földalatti harc:
o Késő kegyelem
o Mert áztatok és fáztatok
o Kánikula
o Mondom neked
o Ne félj
o Miféle földalatti harc
Egységes sugallatú, egynemű líravilágot alkot:
egységesnek mutatkozik a költői létérzékelése és léttudata
1. ciklus címadó verse a Halak a hálóban (1942)
-az emberi létezés mitikus, általánosító látomása
-létbe vetettségnek és a lét értelmetlenségének megfogalmazása
a címben megjelölt szemléleti képet a költői képzelet
-kozmikussá tágítja, rávetíti az egész emberi világra
-háló – csillagháló
-halak a víztől megfosztva, partra vonva a hálóban hánykolódnak
szenvedés – önmagunk, embertársaink is
egymás elleni öldöklés – értelmetlen, céltalan
a szenvedés sem hoz feloldozást
vége:csattanó–a „hatalmas halász” képe a megsemmisülést sugallja
a költő kilép a személyesség határai körül (T/1-ben beszél)
az alapélményt univerzális érvényűvé emeli
embersors (vers metaforikája szerint) időtlen és feloldhatatlan drámaként jelenik meg
létharc – tragikus kényszer, hiábavaló és irracionális bűnhődés
közönyös világerőknek kiszolgáltatottan kell létezni, valami egyetemes, kozmikus otthontalanságban
az örökös szenvedés sem válthat ki
alapvető élményként jelenik meg a versben a testvértelen magány, az árvaság vigasztalansága, a kárhozatszerű számkivetettség szorongó érzése
hiányzik a versből az üdvözítő szenvedésbe, a megváltó kegyelembe vetett hit
a bűnhődés okszerűtlen és céltalan: nincs büntetés jellege
Hasonló vezérmotívumok, élménytípusok köré rendeződik a kötet többi költeménye is.
Sötéten hátat forditasz,
2. ciklus címadó verse a Trapéz és korlát (1943)
Trapéz és korlát
kisikló homlokodra
a csillagöves éjszakát
kezem hiába fonja.
Nyakad köré ezüst pihék
szelíd pilléi gyűlnek,
bizalmasan belém tapadsz,
nevetsz, - vadúl megütlek!
Sugárzó párkányon futunk,
elgáncsolom a lábad,
fölugrasz és szemembe kapsz,
sebezhetetlen állat!
Elszűkül arcod, hátra buksz,
vadul zuhanni kezdesz,
az éjszaka trapézain
röpűlsz tovább, emelkedsz
a rebbenő való fölé!
Kegyetlen, néma torna,
mégcsak nem is kiálthatok,
követlek szívdobogva,
merészen ellököm magam,
megkaplak és ledoblak,
elterülünk hálóiban
a rengő csillagoknak!
Most kényszerítlek, válaszolj,
mióta tart e hajsza?
Megalvadt szememben az éj.
Ki kezdte és akarta?
Mi lesz velem, s mi lesz veled?
Vigasztalan szeretlek!
Ülünk az ég korlátain,
mint elitélt fegyencek.
-idegenség a szerelmi élményben is, otthontalanság
-szerelmesek – vonzódás vágyakozása és taszítás kényszere
-az egymásrautaltság és az egymásratalálás lehetetlenségéről
adnak hírt a viaskodás, a nyers és elkeseredett csatázás
-egymásba kapaszkodnak, mégis ellökik magukat egymástól
-az igék mozgalmassá, nyugtalanná teszik (emelkedés, zuhanás)
-a vad hajsza, a felhevült szenvedély végül lecsillapul, de nem
teremt megnyugvást és boldog megbékélést
-az egymást szeretők sorsa a végérvényes kettős magány, a
közös elítéltség, a vigasz nélküli boldogtalanság
3. ciklus címadó verse a Miféle földalatti boldogtalanság című vers
-szerelmes vers – az emberi kapcsolatok hiányáról szól
-monologizáló én, álombeli látomás
Pilinszky nem tartozik a kísérletező költők közé
A klasszikus vershagyományokhoz kötődik
Költészetére jellemző a világos logikai szerkezet
Kerüli a homályosságot, az érthetőség tudatos megnehezítését
Ritmikájában is hagyománytisztelő: fellazított jambusi formák
Megőrzi a strófákra tagolást
A verssorok többnyire egybeesnek a mondatok grammatikai határaival
Rímrendszerei tradicionálisak, rímei asszonáncok