HTML

Érettségi 2010

Alakítsd át képzeletedben ezeket az anyagokat! Olvasd úgy, mintha palackpostát kaptál volna, igen, Te... Egy másik, határtalan világból. Olvasd az újdonság, az érdeklődés, az osztatlan figyelem erejével!

Friss topikok

Linkblog

Pilinszky

2010.06.09. 12:18 Kautnik

 

15. Témakör: A kortárs irodalomból

Tétel: Pilinszky János lírája

 „Költő vagyok és katolikus.”

Élete: (1921-1981)

  • Budapesten született, értelmiségi családban
  • Édesapja, Pilinszky János mérnöknek készült, de végül jogot végzett, postatisztviselő lett
  • Édesanyja: Batiz Veronika – postai tisztviselő
  • Törékeny, érzékeny fiú voltnagynénjei támogatták – egyikük apácafőnöknő volt, a magyarországi szervita rend megalapítója
  • Budapesti piarista gimnáziumban érettségizett
  • Pesti egyetem – joghallgató; majd magyar és olasz irodalmat és művészettörténetet hallgatott, de diplomát nem szerzett
  • Bölcsészkari tanulmányai végén megkapta az egyetemi végbizonyítványt, doktori szigorlatra készült (1944), de a háború miatt vizsgáit nem tehette le.
  • 1941-1944 a Szent István Társulat hetilapjának, az Életnek a segédszerkesztője
  • 1938 óta jelennek meg versei különböző folyóiratokban (Napkelet, Vigilia)
  • 1944 őszén behívták katonának – németországi Harbach nevű faluba vezényelték, emellett szolgált még: Frankfurt, Wiesbaden) – megismerte a fasizmus szörnyűségeit, a koncentrációs lágerek borzalmait – a háború során szerzett élményei nagy hatással voltak rá
  • 1945 novemberében jöhetett haza Magyarországra
  • Ritkán írt, verseit közölte: Újhold, Vigilia, Válasz, Magyarok – folyóiratok
  • 1949 után politikai-világnézeti okok miatt kiszorították az irodalmi életből, verseket nem publikálhatott
  • Verses meséket írt – Aranymadár (1957)
  • 1955-ben polgári házasságot kötött Márkus Annával (festőművész, díszlettervező) – ő illusztrálta a költő Aranymadár című művét
  • Pár hónapig voltak együtt, felesége 1956 óta Párizsban él
  • 1957-től az Új Ember című katolikus hetilap belső munkatársa lett: tárcákat, kritikákat, esszéket tett közzé benne
  • 1959 – Harmadnapon című verseskötete jelent meg – 12 év (1946-1958) költői termését fogja össze a könyvben közzétett 33 vers (pl.:Apokrif; Harmadnapon)
  • 60-as évektől szabadabbá vált –utazgatott – Párizs, Amerika, Anglia
  • Költői világának középpontjában a koncentrációs táborokról szerzett nyomasztó tapasztalatai álltak – (1964) Rekviem „fimnovella”; Sötét mennyország = KZ-oratórium
  • 1970 – Nagyvárosi ikonok –első nagy alkotói korszakát zárja le; gyűjteményes kötet; 30 év (1940-1970) lírai termését tartalmazza; nagy sikert hozott
  • Összegyűjtött verseinek új alkotásokat magában foglaló, utolsó egysége, a Nagyvárosi ikonok mindössze 15 költeményből áll. 10 év alatt (1959-1970) rendkívül szegényes ez a termés – Pilinszky már-már a végleges elhallgatás küszöbére sodródott
  • Utolsó versei – újfajta versszerkezet – lírai átalakulás – a költemények egyre rövidebbek (1-2 soros is van), szűkszavúbbak, tömörebbek, vázlatosak, töredékesek
  • 1970-es évek – „versömlés” egymás után jelentek meg verseskötetei: Szálkák (1972); Végkifejlet (1974); Kráter (1976)
  • Ugyanúgy rövid, tömör, nehezen érthető versszerkesztés jellemzi ezeket a verseket; elvontak, rejtelmesek
  • Utolsó éveiben tele volt tervekkel – önéletrajzi regényt készült írni, filmet szeretett volna rendezni, operaszerzésre is gondolt
  • Tele volt zaklatottsággal, nyugtalansággal
  • „menekült” Pestről, sokat utazott vidékre (Sopron, Törőcsik Mari házában; Velemben)
  • Székesfehérváron lakást bérelt magának 1980-ban
  • Ebben az évben feleségül vette a francia Ingrid Ficheux-t, aki Bp.-en zenét tanult (egyházi házasság)
  • Szép. Harmonikus időszak előtt állt, de váratlanul 1981. május 27-én Bp-en meghalt.

 

 

Trapéz és korlát

Legelső verseskötete

1946 májusában jelent meg

19 verset tartalmaz, melyek 1941 és 1946 között keletkeztek

a verseket ciklusba rendezte:

1. ciklus: Halak a hálóban:

o       Te győzz le

o       Éjféli fürdés

o       Halak a hálóban

o       Távozó sereg

o       Magamhoz

Halak a hálóban

Csillaghálóban hányódunk
partravont halak,
szánk a semmiségbe tátog,
száraz űrt harap.
Suttogón hiába hív az
elveszett elem,
szúró kövek, kavicsok közt
fuldokolva kell
egymás ellen élnünk-halnunk!
Szívünk megremeg.
Vergődésünk testvérünket
sebzi, fojtja meg.
Egymást túlkiáltó szónkra
visszhang sem felel;
öldökölnünk és csatáznunk
nincs miért, de kell.
Bűnhődünk, de bűnhődésünk
mégse büntetés,
nem válthat ki poklainkból
semmi szenvedés.
Roppant hálóban hányódunk
s éjfélkor talán
étek leszünk egy hatalmas
halász asztalán.

 

 
2. ciklus: Trapéz és korlát:

o       Őszi vázlat

o       Stigma

o       Tilos csillagon

o       Gyász

o       Trapéz és korlát

o       Téli ég alatt

3. ciklus: Miféle földalatti harc:

o       Késő kegyelem

o       Mert áztatok és fáztatok

o       Kánikula

o       Mondom neked

o       Ne félj

o       Miféle földalatti harc

 

Egységes sugallatú, egynemű líravilágot alkot:
 egységesnek mutatkozik a költői létérzékelése és léttudata

1. ciklus címadó verse a Halak a hálóban (1942)

            -az emberi létezés mitikus, általánosító látomása

            -létbe vetettségnek és a lét értelmetlenségének megfogalmazása

             a címben megjelölt szemléleti képet a költői képzelet

            -kozmikussá tágítja, rávetíti az egész emberi világra

            -háló – csillagháló

            -halak a víztől megfosztva, partra vonva a hálóban hánykolódnak

            szenvedés – önmagunk, embertársaink is

            egymás elleni öldöklés – értelmetlen, céltalan

            a szenvedés sem hoz feloldozást

            vége:csattanó–a „hatalmas halász” képe a megsemmisülést sugallja

            a költő kilép a személyesség határai körül (T/1-ben beszél)

            az alapélményt univerzális érvényűvé emeli

            embersors (vers metaforikája szerint) időtlen és feloldhatatlan drámaként jelenik meg

            létharc – tragikus kényszer, hiábavaló és irracionális bűnhődés

            közönyös világerőknek kiszolgáltatottan kell létezni, valami egyetemes, kozmikus         otthontalanságban

            az örökös szenvedés sem válthat ki

            alapvető élményként jelenik meg a versben a testvértelen magány, az árvaság  vigasztalansága, a kárhozatszerű számkivetettség szorongó érzése

            hiányzik a versből az üdvözítő szenvedésbe, a megváltó kegyelembe vetett hit

            a bűnhődés okszerűtlen és céltalan: nincs  büntetés jellege

Hasonló vezérmotívumok, élménytípusok köré rendeződik a kötet többi költeménye is.

Trapéz és korlát

Sötéten hátat forditasz,
kisikló homlokodra
a csillagöves éjszakát
kezem hiába fonja.
Nyakad köré ezüst pihék
szelíd pilléi gyűlnek,
bizalmasan belém tapadsz,
nevetsz, - vadúl megütlek!

Sugárzó párkányon futunk,
elgáncsolom a lábad,
fölugrasz és szemembe kapsz,
sebezhetetlen állat!
Elszűkül arcod, hátra buksz,
vadul zuhanni kezdesz,
az éjszaka trapézain
röpűlsz tovább, emelkedsz

a rebbenő való fölé!
Kegyetlen, néma torna,
mégcsak nem is kiálthatok,
követlek szívdobogva,
merészen ellököm magam,
megkaplak és ledoblak,
elterülünk hálóiban
a rengő csillagoknak!

Most kényszerítlek, válaszolj,
mióta tart e hajsza?
Megalvadt szememben az éj.
Ki kezdte és akarta?
Mi lesz velem, s mi lesz veled?
Vigasztalan szeretlek!
Ülünk az ég korlátain,
mint elitélt fegyencek.

 
2. ciklus címadó verse a Trapéz és korlát (1943)

            -idegenség a szerelmi élményben is, otthontalanság

            -szerelmesek – vonzódás vágyakozása és taszítás kényszere

            -az egymásrautaltság és az egymásratalálás lehetetlenségéről

             adnak hírt a viaskodás, a nyers és elkeseredett csatázás

            -egymásba kapaszkodnak, mégis ellökik magukat egymástól

            -az igék mozgalmassá, nyugtalanná teszik (emelkedés, zuhanás)

            -a vad hajsza, a felhevült szenvedély végül lecsillapul, de nem

             teremt megnyugvást és boldog megbékélést

            -az egymást szeretők sorsa a végérvényes kettős magány, a

             közös elítéltség, a vigasz nélküli boldogtalanság

3. ciklus címadó verse a Miféle földalatti boldogtalanság című vers

            -szerelmes vers – az emberi kapcsolatok hiányáról szól

            -monologizáló én, álombeli látomás

Pilinszky nem tartozik a kísérletező költők közé

A klasszikus vershagyományokhoz kötődik

Költészetére jellemző a világos logikai szerkezet

Kerüli a homályosságot, az érthetőség tudatos megnehezítését

Ritmikájában is hagyománytisztelő: fellazított jambusi formák

Megőrzi a strófákra tagolást

A verssorok többnyire egybeesnek a mondatok grammatikai határaival

Rímrendszerei tradicionálisak, rímei asszonáncok

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sztg0600.blog.hu/api/trackback/id/tr122068623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása