HTML

Érettségi 2010

Alakítsd át képzeletedben ezeket az anyagokat! Olvasd úgy, mintha palackpostát kaptál volna, igen, Te... Egy másik, határtalan világból. Olvasd az újdonság, az érdeklődés, az osztatlan figyelem erejével!

Friss topikok

Linkblog

10. Ottlik-tétel

2010.06.02. 12:02 Kautnik

10. Témakör: Portrék

Tétel: Ottlik Géza nagyregénye

Életrajzi háttér:

  • Ottlik Géza 1912. május 9-én született régi nemesi-polgári családban, édesapjának második házasságából
  • Apja halála után - a család anyagi helyzete miatt katonai pályára szánta
  • Kőszegi katonai alreáliskolába, majd a budapesti főreálgimnáziumba járt – önéletrajzi ihletésű regény
  • Meghatározóak voltak az itt eltöltött évei
  • Írónak készült, de közben más ambíciói is voltak: matematika, versenysport, filozófia, újságírás
  • Főműve: Iskola a határon (1959)
  • Első változat: 1948, de visszakérte a kiadótól
  • Csiszolgatta még művét, 56-os, 57-es, 58-as történések, diákkori emlékek, világháború
  • Ún.: „egykönyvű szerző”
  • Elismert lett
  • Második kiadás: 1969
  • 1985 – Kossuth-díj

 

Iskola a határon

 

Cím:

  • Több síkon értelmezhető: tárgyiassággal és jelképesen is
  • Értelmezések:-Az élet iskolájában, a felnőtté válás „határán”

-Iskola: a kőszegi katonai alreálgimnázium, amely a trianoni békeszerződés után közvetlenül az országhatár közelébe került

  • sem az iskola, sem a határ nem leíró fogalom elsősorban

Nevelődési regény:

  • 1923. szeptemberében újonc 7 másodikos (11 éves) növendék kerül katonai kollégiumba – otthon védelméből kerülnek ki, önmagukra számíthatnak – egyéni helytállás, alávetettség, kiszolgáltatottság a katonai növendék jellemzője
  • Elképzelhetetlen az életük folytatása ezen a helyen, az ismeretlen előtt állnak – határhelyzet
  • Nevelődési regény: kiszakadva a gyermeki világból, a VALÓSÁGOS életbe kerülnek – ez a változás mássá teheti/teszi őket, változások mennek végbe: nevelődések, deformálódások
  • A változások, fejlődések nemcsak az egyént jellemzik, hanem a kiscsoportokat is

(ki-kivel lett jó kapcsolatban, a kapcsolatuk hogyan változott, Medve viselkedésének változása, összefogások…)

  • A regényhez kapcsolódó metaforikus jelentések ellentétek köré szervezhetők:

kötöttség-szabadság; embertelenség-humánum; beletörődés-lázadás; erkölcs-erkölcstelenség; egyén-közösség; gyermeklét-felnőtt lét

 

 

Szerkezete:

  • Az elbeszélés nehézségei – főcím

v     Három bevezető fejezet

v     1957-ben és 1944-ben játszódnak már a felnőttség állapotában

v     Emlékek, élmények

v     Válaszok: hajdani iskola hatásai – az elbeszélés jelenidejének kérdései; a személyiség megértése szempontjából kihagyhatatlan

v     A lényeg a múlt elbeszélésének lehetőségein van, hogy hogyan örökíthető meg

·              További három fő rész: 15; 21; 25 fejezet

v     Történetük kezdete: 1923

v     3 főszereplő: Medve Gábor, Szeredy Dani és az eseményeket fölidéző Bébé, azaz Both Benedek

v     Medve a kéziratát, amely a katonaiskolai éveket dolgozza fel, Bébére bízta

v     Medve és Bébé visszaemlékezései néhány ponton eltérnek

v     Az iskolai évek felidézése 2 nézőpontból történik: egy rögzített (Medve kézirata) szöveg és egy erre reflektáló (kétségbe vonó, megerősítő, kiegészítő) szöveg által (Bébé közbevetései)

v     Nehéz a hiteles felidézés – az elbeszélés nehézségei

v     Medve az E/3 személyű elbeszélő

v     Bébé (E/1)észrevétele: az emlékezet szelektív, s mindenkinél másként

v     A tény és emlékezet viszonya

v     Lényeg és jelenség nem különböztethető meg

v     Viszonylagos tér és idő

v     A regény középpontjában az első napok, majd hetek állnak, tehát a kezdet időszaka, az „ismerkedés”

v     Idősíkok:         jelen – bevezető fejezetek

              múlt – felidézés

v     Az elbeszélés tempója nem egyenletes: az első 3 hónap részletesebben van bemutatva, mint a többi 30

v     7 újonc csatlakozott a másodévesekhez

v     Középpontban a kiskamaszok – csapatszellem fontossága – felnőtt világ leképeződései is – kegyetlenkedés, igazságtalanság a civil életben is van

v     A történet eseményei párhuzamba állíthatók a civil, „való” élet eseményeivel

v     Katonai szabályok, fegyelem – nevelődési eszköz

·                    A mű fő üzenete: „Az élet mindig az ember hóna alá nyúl” –Tanár úr  

·              Akármilyen rossz, vagy lehetetlennek tűnő helyzet keletkezik is, az élet megoldja a problémát, és talpra állítja az embert.

·              HARMÓNIA

·              Legnagyobb felismerés: a kietlen világban is lehet- és kell is élni

Lázadni vagy megalkudni?:

Medve és Bébé két eltérő személyiség, legnagyobb különbség: Medve mindvégig szemben áll Merényiékkel is és a beletörődő magatartással is

Mevde:

zárkózottabb, tervei és végrehajtja a szökést, sír,

szökése után már nem tud aranyos kisfiú módján kommunikálni édesanyjával

Bébé:

            Ő is küzd a beilleszkedéssel

            Nyitottabb, barátkozóbb

            Megalkuvásra is hajlandó az érvényesülés érdekében (csomagolópapír esete)

            Közel kerül Merényiékhez (foci, fosztogatás, tetőn mászkálás)

ELLENTÉTEK:

MERÉNYIÉK és a TÖBBIEK:

Merényiék: kegyetlenség megtestesítői, akik más világban élnek („szabadon, kedvük szerint, emberhez méltóan”)

NÖVENDÉKEK és NEVELŐIK:

Nevelők:

katonatiszt tanárok (szigorúak/szelídek) – tanítanak

tiszthelyettesek: szerepük: a növendékek napjának „kitöltése”, rend, fegyelem tartása, tanítása  - Bognár és Schulze alakjának bemutatása

Schulze: „hozzáférhetetlen és megvesztegethetetlen”

Kovách Garibaldi – intézet vezetője

Események felidézése: pl.:Öttevényi esete, Apagyi groteszk esete 

Példázati jelleg és biblikus rájátszások:

Művészet ereje: színjátszás – harag, feszültség, megaláztatás feloldására; írás, alkotás – feszültségoldás, boldog pillanatok produkálása; átlagos, számukra semleges könyv olvasása (kézről kézre járt) kiemelte őket a többiek közül.

A három fő rész címe, és jelentőségük:

-Non est volentis

-Sár és hó

-Sem azé, aki fut

Az első és a harmadik cím idézet a Bibliából.

Első: Pál apostolnak a Rómaiakhoz írott levelében található: „Mert Mózesnek ezt mondja: Könyörülök azon, a kin könyörülök, és kegyelmezek annak, a kinek kegyelmezek. Annakokáért tehát nem azé, a ki akarja, sem nem azé, a ki fut, hanem a könyörülő Istené.”

Az emberi akaratot relativizálja és az isteni irgalmat abszolutizálja.

Második:

Sár – tovább fokozza a növendékek kiszolgáltatottságát, az élet gyalázata, a rossz

Hó – befedve a tájat, csökkentette a szenvedéseket, a kegyelem szimbóluma

 

Az emberiség mentheti át a kiválasztottakat, akikben maradt valami, amit nem lehet kitörölni.

 

 

A regény folytatása: (Buda) az Iskola a határon ismerete nélkül nehezen értelmezhető: a fővárosi diákévek rajza – az emlékezés ideje kitágul, nincs fejlődésregény, az életutak megírhatatlanok. (1993-ban az író halála után jelent meg Lengyel Péter közreműködésével)

 

 

 

A világhoz nem alkalmazkodni kell, hanem csinálni. Nem újrateremteni azt, ami már megvan benne, hanem hozzáadni mindig.”

(Ottlik Géza)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sztg0600.blog.hu/api/trackback/id/tr372050446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása