HTML

Érettségi 2010

Alakítsd át képzeletedben ezeket az anyagokat! Olvasd úgy, mintha palackpostát kaptál volna, igen, Te... Egy másik, határtalan világból. Olvasd az újdonság, az érdeklődés, az osztatlan figyelem erejével!

Friss topikok

Linkblog

Babits-tétel

2010.05.27. 10:58 Kautnik

Szeretnék indítani egy online, interaktív érettségi előkészítőt. Egy rövid kérdőív kitöltésével segíthetsz abban, hogy igazán hasznos legyen az anyag, vagy jelentkezhetsz az online próbakurzusra - természetesen ingyen!

A kérdőív kitöltéséért katt ide!

 

4. Témakör: Életművek

Tétel: Prófétai szerepvállalás Babits Mihály költészetében

 

 

Előzmények:

·        első világháborús események

·        a politika háborúra buzdít

·        Babits ezzel szemben áll, háborúellenes verseket ír: Fortissimo, Játszottam kezével, Húsvét előtt

 

                        Nyugat 1917-es számát elkobozzák a Fortissimo miatt

                        Babits vádlottak padjára kerül: istenkáromlás („süket az Isten”)

                       

 

                        1910-es években megütötte a bokáját a prófétai szerepvállalással

 

·        2 világháború között: Hitler, fegyverkezés, zsidó törvények, háborús készülődés

·        gond Babitsnak: felemelje-e a szavát békéért

 

30-as évet (közepe, vége): vívódás jellemzi, nem áll ki, nem tudja, mi a feladata

                       

                        „vívódó” versei:

 

                                   Mint különös hírmondó (1930)

  Babits nem békét szeretne hirdetni, hanem a világ nagy és örök rendjét  szeretné bemutatni – évszakszimbolika: ez által világ nagy örök rendjét, körforgását mutatja be.

A költemény egyetlen hatalmas mondat.

  A legelső sor paradoxonnal kezdődik: a „különös hírmondó” nem tud semmi újságot. Az ellentmondás viszont csak látszólagos, mert éppen ez a szembenállás különíti el az egyiket a másiktól. Az emeltebb, választékosabb megnevezésű „hírmondót” az teszi „különössé”, hogy nem avatkozik bele na napi, jelenségszintű hírekbe, őt az általános értékű, lényegi kérdések, hírek foglalkoztatják. A hegyi hírnők „elbútt, messze a hírektől”: nem a szenzációs, pillanatnyi jelenségekre figyel, a balga emberi faj gyermeki civódásaira, hanem a természet változhatatlan rendjére, a nyárra őszt, a télre tavaszt hozó örökké egyforma, de örökké újuló körforgásra. Ezért kiáltja – nyár múltán, megindulván a népes völgyek felé – nagy hírként, amit mindenki tud: „ősz van!”

  Ezzel a különös hegyi hírnökkel azonosítja magát a versben megszólaló költő-próféta. Éveinek száma bölccsé érlelte, szíve feszült a szavaktól, de az a „nagy hír”, amit hegyéről az emberek közé térve kiálthat, ugyanaz „mint bölcs növények és jámbor állatok” tudása. S ez a szent Ritmusnak, az örök szerelem ritmusának fölfedezése. Isten versének ritmusa szerint „napok állnak versenyt az évekkel, évek a századokkal”, s ehhez az örök rendhez képest valóban „kicsi minden emberi törekvés”. A „nagy hír tudója” csak az őszt érzi, hallja a tél, a fehér tigris puha lépteit, s tudja, hogy szőreit hullatva majd el fog tűnni „az új tavasz illatos dzsungelében”.

 

Ősz és tavasz között (1936)

   A vers a halál rettenetében íródott. — Tudjuk, hogy 1943-től kezdve figyeltek fel nehéz légzésére, hangjának rekedtségére, majd tünetei egyre súlyosbodtak.

   Babits e versében különféle stílusréteget használ: népdalos, klasszicista, emelkedett bibliai, naturalisa.

   A vers végére a halál iszonyat némileg fel oldódik, enyhül az asszonyi jóság népdalszerű szimbolikájával, a karóra boruló rózsa szép költői képével.

??? Népdalszerűséghez mondható a versszakok végén lévő ismétlődés: „Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni!” ???

   Naturalista stílusréteg is megtalálható benne: „Ludbőrzik az agyagos domb bőre, elomlik és puha sárrá rodhad, mint mezitlen teste egy halottnak.”

  ??? Emelkedett, bibliai kép: „gyönyörök fája”.???

  ??? Klasszicista vonás: rímképlet, páros rímek használata.???

  ??? Klasszikus vonás: minden sor 10 szótagból áll. Nyugodtabb ütemezésű versdallam (4-4-2) a nyolcadik strófában izgatottá válik: pürrikhiuszokkal gyorsított trocheucok közvetítik a rémületet. ???

 

                        30-as évek vége:

                                   konkrét szerepvállalás, megtalált szerep, eldöntött kérdés

                                  

·        Jónás könyve (1937-1938)

o       Súlyos operációja után a betegágyon vetette papírra a Jónás könyvét, amikor a némaságra ítélve csak beszélgetőfüzeteivel tartott kapcsolatot a külvilággal. A Nyugat 1938-es számában jelent meg előízben.- 1938-ban, Ausztria német megszállása után Babits egész Európa s hazája pusztulásától retteget. Ebben a történelmi helyzetben újra erővel vetődött fel a kérdés: mit tehet a költő, a művész a barbár erők ellenében?

o       műfaja: elbeszélő költemény

o       Komikus („mindent kiadva, elcsigázva” van a hajófenékben, „üvőlt” és „vonít” a hal gyomrában), naturalista elemeket használ (pl: a cet „vért, zsirt, epét okádott körülötte”), ezzel távolságot tart önmaga és Jónás személye között.

o       Jónás groteszk ábrázolása (pl: olyat bődült bozontos szája) naturalista, nem tagadja le hibáit.

komikum – 3 lépés távolságtartás

irónia – olvasó figyelmének felkeltése

gúny – kívülről tudja szemlélni a költő is önmagát, elítéli

viselkedését, menekülését

     Humor használat, hogy valóságosnak, ne elvontnak tűnjön az alak. Feloldja a feszültséget, hogy kívülről látjuk a problémákat (saját magán nevet). Babits Jónással egyesül + távolságtartó – milyen lehetne / lehet ő, saját sorsát meglássa, kilép a szerepéből.

o       a mű üzenete:

 

q       Az Isten fogalmazza meg: „A szó tiéd, a fegyver az enyém. / Te csak prédikálj, Jónás, én cselekszem”.

      A prófétának nem kell törődnie azzal, hogy van-e értelme annak, amit tesz. Csak az „igét” kell hirdetnie, a többi Isten feladata. Vállalni kell a prófétai szerepet.

q       A próféta nem menekülhet kötelessége elől, nem vonulhat magányos erdőszélre, semmiképpen sem hallgathat, ha szólnia kell: „mert vétkek közt cinkos aki néma. Atyjafiáért számot ad a testvér..”

q       saját életbe következtetés:

       lelkiismeret szerint élni + többit Isten teszi

  

o       Jónás – Babits összehasonlítása:

Babits belső vívódása (az erkölcsi kötelesség kiállásra késztető parancs és a közszerepléstől visszahúzódó természete között) zajlik le Jónásban.

Jónás próféte, lázadó, Babits alteregója.

Babits testi betegsége, levegővételi nehézség visszaköszön a műben: „sűrűn szívá levegőjét a halnak”. Jónás komoly sorsot jár be = Babits megpróbáltatásai.            

o       Szentírásban megtalálható a Jónás jövendölése alatt ugyanez az a történet, mint amit Babits írt/ átírt.

 

    Különbség:

-közönséges szavakat használ Babits

-Sztírásban-héber, míg Babitsnál-zsidó Jónás

-a kormányos parancsára kerül a vízbe Jónás Babitsnál, míg a Sztírásban Jónás mondja, hogy dobják őt a tengerbe

-nagy hal – cethal

-Babitsnál nem hallgatnak Jónásra,csak páran térnak meg míg a Sztírásban megtért az egész város, böjtöltek, szőrruhát vettek

-tök (B) – repkény (Sz)

-Babits Jónás bosszút kér, míg a Sztírásban a saját halálát kívánja

 

    Hasonlóság:

-mindkét mű 4 fejezetből / részből áll

-Isten tartalmilag ugyanazon szavakkal küldi Jónást Ninivébe, ugyanúgy vihar jön, megkérdezik Jónást, honnan jött..stb.

-helyszínnevek ugyan azok: Ninive, Tarsis felé tartó hajó

-megbánja tettél a halban, kikerülve onnan Ninivébe megy

-3 napig kellett menni Ninivéig

-Jónás haragszik, féreg jön J

-Jónás meg akar halni, mikor elpusztul a növény

-Isten ugyanúgy „kioktatja” Jónást

 

o     Komoly - nyelvi eszközökkel:

1590. Károlyi Biblia (Vizsoly) stílusában ír, ez tekintélyt kölcsönöz a versnek.

Szókincs:

Ø      régmúlt használata: „készített vala halat”

Ø      folyamatos múlt használata: „mondta”

Ø      „záraim kizárod” (figura etimológia),

Ø      igenevek: menvén, mondván, elindulván

Ø      halmozás, fokozás:

„kiáltok, káromlok, könyörgök”

„egy iszonyú átkot kiáltva a királyra s udvarára s az asszonyokra és a palotára s a színészekre..”

                   

 

·        Jónás imája (1939)

ima műfaj jellemzői a műben:

v     nem oszlik mondatokra, versszakokra, „élőszó”, folyamatos „beszélgetés”

v     szubjektív érzelmek, alázatos kérés – tartalmi szempont

v     írásjelek használata: következetlen használat

érzelmi feszültség, telítettség, zaklatottság, nem akarja megszakítani, áradnak belőle a szavak

v     mondatszerkesztés: elkezd egy tagmondatot, majd eltér

szabad asszonáció szerint ír, „megtalálja” folytatása 4 sorral lejjebb „régi hangot”

v     nem adja fel: „padlón van”- panaszol - segítséget kér

 

szerkezet:

 2 mondatból áll a vers

 

költői eszközök:

metafora: (2 fogalom tartalmi hasonlóságán alapuló szókép)

               hűtlen szavak ???

hasonlat: tétova, céltalan viselkedés = túláradt patak                                  régi szavak hordása = ár viszi a tárgyakat

 

életrajzi utalás:

közelgő halál, rossz gége

„hajdan bujkálva”, „később, mint Jónás a Halban”

 

szerepe: prófétaság tudatos felvállalása

Prófétaságért könyörög a vers végén, hogy kaphasson időt még erre.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sztg0600.blog.hu/api/trackback/id/tr932035080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

J.Zsófi :) 2010.05.28. 15:44:21

Az Ősz és tavasz között c. vershez az életrajzi háttér ez:
1936-ban már tudta, hogy rosszindulatú daganata van, s a versekben megszólalt a haláltól való rémület.

Klari0804 2010.06.03. 13:13:22

interneteskorrepetalas.blog.hu/2008/03/03/babits_mint_kulonos_hirmondo

Babits Mihály: Mint különös hírmondó....

Mint különös hírmondó, ki nem tud semmi ujságot
mert nyáron át messze a hegytetején ült s ha este
kigyultak a város lámpái alatta, nem látta őket
sem nagyobbnak, sem közelebbnek a csillagoknál

s ha berregést hallott, találgatta: autó? vagy repülőgép?
vagy motor a síma Dunán? s ha szórt dobogásokat hallott
tompán a völgyekben maradozva, gondolhatta, házat
vernek lenn kőmivesek, vagy a rossz szomszéd a folyón túl

gépfegyvert próbál - oly mindegy volt neki! tudta,
balga az emberi faj, nem nyughat, elrontja a jót is,
százakon át épít, s egy gyermeki civakodásért
ujra ledönt mindent; sürgősebb néki keserves

jussa a bandáknak, mint hogy kiviruljon a föld és
a konok isteneket vakítva lobogjon az égig
szellem és szerelem - jól tudta ezt a hegyi hírnök
s elbútt, messze a hírektől; de ha megjön a füttyös,

korbácsos korhely, a szél, s ha kegyetlen a távolodó nap
kéjes mosollyal nézi, hogy sápadnak érte öngyilkos
bánatban elhagyott szeretői, a lombok és ingnak,
mint beteg táncoslány aki holtan hull ki a táncból:

akkor a hírnök föláll, veszi botját, s megindul a népes
völgyek felé mint akit nagy hír kerget le hegyéről
és ha kérdik a hírt, nem bir mást mondani: ősz van!
nagy hírként kiáltja amit mindenki tud: ősz van!

úgy vagyok én is, nagy hír tudója: s mint bércet annál több
forrás feszíti, mennél több hó ül fején, öreg szívem
úgy feszűl a szavaktól; pedig mi hírt hozok én? mit
bánom a híreket én? forrong a világ, napok állnak

versenyt az évekkel, évek a századokkal, az őrült
népek nyugtalanok: mit számít? én csak az őszre
nézek, az őszt érzem, mint bölcs növények és jámbor
állatok, érzem, a föld hogy fordul az égnek aléltabb

tájaira, s lankad lélekzete, mint szeretőké -
óh szent Ritmus, örök szerelem nagy ritmusa, évek
ritmusa, Isten versének ritmusa - mily kicsi minden
emberi történés! a tél puha lépteit hallom,

jő a fehér tigris, majd elnyujtózik a tájon,
csattogtatja fogát, harap, aztán fölszedi lomha
tagjait s megy, hulló szőrétől foltos a rétség,
megy s eltűnik az új tavasz illatos dzsungelében.

1. A vers keletkezésének ideológiai háttere:

Fasizálódás Magyarországon

A költő magánya

Prófétai küldetés

2. A vers címének értelmezése:

Szokatlan nyelvtani szerkezet

Hasonlító alárendel összetett mondat mellékmondata!

Három pont miért van a cím végén?

Érelmezd a szót: hírmondó

( gyalogos, pásztorbotos alak jut eszedbe róla , vagy ki? )

Hírmondó a XX. században ? ( rádió, telefon , autók, gépfegyverek világában? ) Mit jelez előre a jelző? „ ( különös”)

3. Téma:

A világnak / történelemnek hátat fordító ember a természet örökérvényű szabályait csodálja.

( látszólag- köznapi téma)

(az élet harmonikus rendje születés-halál örökké érvényes , törvényes rend),

"Óh, szent Ritmus, örök szerelem nagy ritmusa, évek ritmusa, Isten versének ritmusa – mily kicsi minden emberi történés!"

4. Bevezető sorok/ vershelyzet

első sor : paradoxon –hírmondó ,aki semmi hírt nem tud

"különös-" aki elmenekült a „ messze hegy „ tetejére

aki abban különbözik a hétköznapi hírhozóktól, hogy nem a szenzáció érdekli, hanem?

5. Szerkezete:

* A hasonlat főmondata a 7. versszakban található: „úgy vagyok én is nagy hír tudója”( úgy, "mint különös hírmondó.")

* 1-6 szakaszban a hírmondó alakját az jellemzi. ( hasonlító mellékmondat – lírai én önmagát hasonlítja össze a hétköznapi újságokban megjelenő hírek leíróival) )

* 7. versszak eleje a hasonlat kiegészítése a főmondattal

* 7-10. versszak: A különös hírmondót nem érdekli a napi politika , „mit bánom a híreket én? Forrong a világ”

* A lírai ént, a vers beszélőjét a lényegi kérdések izgatják. ( a természet körforgása, állandó megújulása)

* A vers 10 versszakból áll, de egyetlen mondatból.

6. Alapgondolat:

lírai én - próféta, ( Eszünkbe jut egyéb profetikus verse is, pl. Jónás?)

Milyen nagy hírt hoz az emberek tudomására?az igazságot, amit mindenki tud , még a „ bölcs növények és jámbor állatok „ is.

Mit sugall a hír? ( természet rendje)

Mit tart jelentősebb dolognak : a természet körforgását, vagy az emberek cselekedeteit?

Milyen emberi tettekre tesz utalást a vers? („nem nyughat, elrontja a jót is,”)

7. Babits képalkotása:

(csak gondolatébresztésül néhány ötlet)

lényegi kérdés kifejtéséhez metaforát( "Isten versének ritmusa") használ, ezzel a tömörített képpel jeleníti meg a különös hírmondót,

* (mintha az antik istenek egyikeként jönne a Földre, misztikus alak

hasonlatok ( a vers egésze, de ezen belül is ) – miért alkalmazza?

jelzők:

Ellentétek:

Pl. divatjamúlt eszközökkel (" a hírnök föláll, veszi botját, s megindul" ) kiáltja világgá a hírt, ami nem érdemes rá.

* Mi a hír?

* Az „ ősz van „ többet is jelent elsődleges jelentésénél?
* Miért nem értelmetlen hír?

* Reagálnak –e rá az emberek? Milyen üzenete lehet ennek?

8. Versforma-versritmus:

Olvasd fel hangosan a verset, próbáld ritmizálni. Időmértékesnek vagy ütemhangsúlyosnak érzed-e? Keress hexameterre példát.

Az egyetlen hosszú mondat lassítja avagy felpörgeti a vers rimusát?

Milyen eszközökkel fejezi ki a lírai én a belső feszültségét?

* Mintha- belső monológ ,
* Mintha próza,
* mintha prédikáció,
* példázat,
* áthajlások

9. A vers helye a költő művei között

(Babits költészete a harmincas években)

10. Vizsgálhatod még:

* a költő szóhasználatát.

* A szóképek, alakzatok szerepét,
* Milyennek érzed a mű hangulatát? Stb..
süti beállítások módosítása