Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Hirdetés

Érettségi 2010

Alakítsd át képzeletedben ezeket az anyagokat! Olvasd úgy, mintha palackpostát kaptál volna, igen, Te... Egy másik, határtalan világból. Olvasd az újdonság, az érdeklődés, az osztatlan figyelem erejével!

Friss topikok

  • Klari0804: Szerintem még jó ide a Gyertyák csonkig égnek is. (2010.06.20. 00:18) Érettségi tételek irodalomból 2010.
  • cárkisasszony: Sziasztok! Itt mellékelem a Mester és Margarita hivatalos honlapját, ahol rengeteg elemzést talált... (2010.06.14. 21:02) Érettségi tételek magyar nyelvből 2010.
  • Fruzsiii: Kosztolányi Dezső: Pacsirta Kosztolányi nagy regényei közül ez volt a második, 1924-ben jelent me... (2010.06.11. 19:12) Kosztolányi-tétel
  • Klari0804: Babits Mihály: Jónás imája www.youtube.com/watch?v=lCNRasApglg (2010.06.09. 09:44) Babits-tétel
  • Klari0804: olvasokucko.tvn.hu/main.php?do=olvas&konyv=29 Apostol tartalma: A mű eredete: Az apostolt Petőf... (2010.06.09. 09:24) Petőfi-tétel

Linkblog

Blogajánló

A novellaelemzés szempontjai

2010.04.27. 14:04 Kautnik

Novellaelemzés szempontjai

 

1. Életrajzi, irodalomtörténeti háttér

 

  • Helyezd el a művet a szerző életművében!
  • Van-e összefüggés az író életrajza és az elbeszélő személye, szituációja között?
  • Hogyan jelennek meg a novella műfaji sajátosságai a műben?

 

2. Szöveghű elemzés

 

a) Cím, alcím, mottó és a szöveg viszonya.

  • Megjelenik-e szövegben a cím? Milyen szereppel, mit hangsúlyoz?
  • Mi indokolja a címadást?
  • A cím és a szöveg hangulata (ld. Kosztolányi Fürdés – hangulatos cím vs tragédia a cselekményben)
  • Milyen más címet / alcímet lehetne adni a műnek?

 

b) A novella hangulata: az első sorok elemzése. Mit sejtetnek az első sor szavai / mondatai a novella egészéről?

 

Nyelvi eszközök:

  • Szókincs (gyakran ismételt szavak).
  • Mondatszerkesztés.
  • Szereplők „élőbeszédének” idézése.
  • Költői eszközök szerepe a novella hangulatának megteremtésében.

- milyen céllal használja a nyelvi eszközöket, mit üzen ezekkel – milyen hangulatot teremt?

 

Tartalmi eszközök:

  • A cselekmény terének és idejének vizsgálata. Miért pont ott, akkor? Milyen szimbolikus üzenete van ennek? (Karácsony vs. magány)
  • Ellentétek és párhuzamok a novella cselekményében (ismétlőd események)

- milyen céllal használja a tartalmi eszközöket, mit üzen ezekkel – milyen hangulatot teremt?

 

c) A novella szerkezete

  • Bevezetés, helyzetismertetés – alapkonfliktus.
  • Fokozás, feszültségkeltés (ismétlődő események) – konfliktus kibontakozik.
  • Tetőpont – legfontosabb jelenetek, mondatok – összecsapás…
  • Megoldás – tanulság…

 

d) Az elbeszélő személyenem azonos a szerzővel! Minden novella fikció!

  • Kivülálló személy? Része a műnek?
  • Hogyan értelmezi a cselekményeket?
  • Gyermekelbeszélő?

 

e) A szereplők jellemzése

  • Honnan jön, mit tudunk a múltjáról?
  • Mi a célja, értékrendje?
  • Milyen a külseje, milyen belső tulajdonságok, jellemvonások derülnek ki ebből?
  • Milyen szokatlan / szokásos, tipikus dolgokat tesz? Ezek alapján milyen a jelleme?

 

Minden bekezdés után kössük a gondolatot a mű egészéhez, gondolatmenetéhez!

 

3. Szubjektív elemzés

Mi a mű üzenete? Hogyan hatott rám, milyen érzelmeket váltott ki belőlem?

(Lehetőségek gondolatban, csak a végkövetkeztetést írd le: újságíróként riportot készíteni a szereplőkkel; egymás szempontjából bemutatni a szereplőket, ajánló a novellához…)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://sztg0600.blog.hu/api/trackback/id/tr521956160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.